Filmopedia
Advertisement

Galerianki - polski film z 2009 roku w reżyserii Katarzyny Rosłaniec, która napisała także scenariusz. W role główne nastolatek wcieliły się: Anna Karczmarczyk, Dagmara Krasowska, Dominika Gwit oraz Magdalena Ciurzyńska. Premiera filmu odbyła się 25 września 2009 roku. Okres zdjęciowy rozpoczął się 10 czerwca 2008. Wszystkie zdjęcia do filmu wykonano na terenie Warszawy.

Fabuła

Film porusza jeden z drażliwych tematów Polski - prostytucji nieletnich. Gimnazjalistki z słabego gimnazjum oraz ubogich rodzin, nie radząc sobie ani w domu, ani w szkole poszukują w centrach handlowych sponsorów, którym oferują seks za kupno sprzętu elektrycznego lub odzieży lub rzadziej pieniędzy. Milena (w tej roli Dagmara Krasowska) wraz z przyjaciółkami zarabiają w ten pieniądze. Do ich grupy dochodzi Alicja. Początkowo czuje się wyobcowana, jednakże szybko zaczyna się do grupy upodabniać. Między Mileną a Alicją tworzy się silna więź. W tym samym czasie w Alicji zakochał się Michał - kolega z klasy. Dla Mileny staje się rywalem.

Obsada

  • Anna Karczmarczyk − Alicja
  • Dagmara Krasowska − Milena
  • Dominika Gwit − Kaja
  • Magdalena Ciurzyńska − Julia
  • Izabela Kuna − Matka Alicji
  • Artur Barciś − Ojciec Alicji
  • Ewa Kolasińska − Nauczycielka
  • Izabela Dąbrowska − Matka Julii
  • Franciszek Przybylski − Michał
  • Zuzanna Madejska − Paulina, siostra Alicji
  • Tomasz Zaród − Ojciec Julii
  • Dominika Kluźniak - Lekarka

Przyjęcie filmu

Film Galerianki odniósł w Polsce ogromny sukces. W tym dziele doceniono poruszenie trudnego tematu, jakim jest prostytucja nieletnich, na bardzo dobrym poziomie (film nie wywoływał kontrowersji) oraz gratulowano zarówno aktorkom jak i reżyserce udanego debiutu. Katarzyna Rosłaniec dla wywiadu Wprost powiedziała, iż nie chciała nikogo obrażać w Galeriankach.

Nagrody i wyróżnienia

  • 28. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" (w kategorii Najlepszy Debiut oraz nagroda dla Anny Karczmarczyk)
  • 9. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty (w kategorii Najlepszy debiut)
  • XXXIV Festiwal Polskich Filmów Fabularnych (w kategorii Najlepszy debiut reżyserski)

Ciekawostki

  • Film kręcono w galerii handlowej Blue City.
  • Dialogi z tego filmu zostały wykorzystane na płycie O.S.T.R. pt. "O.C.B.", wydanej w 2009 roku.

Linki zewnętrzne

Advertisement