FANDOM

Michael Collins – irlandzko-brytyjsko-amerykański dramat biograficzny w reżyserii Neila Jordana. Film oparty na faktach, a swoją premierę miał 28 sierpnia 1996.

ObsadaEdytuj

FabułaEdytuj

Michael Collins jest irlandzkim bojownikiem o wolność. Po nieudanym powstaniu zostaje więziony. Po wyjściu na wolność zakłada Irlandzką Republikańską Armię, która walczy z angielskimi szpiegami. Wkrótce do Irlandii przybywa więcej angielskich żołnierzy, którzy dokonują akcji odwetowych. Po wielu miesiącach walki partyzanckiej Collins zostaje wysłany do Anglii jako przedstawiciel rządu Irlandii w rozmowach pokojowych. Udaje mu się wynegocjować traktat według którego Irlandia będzie wolna, ale podległa brytyjskiemu królowi. Powracając do Irlandii rozmawia z przedstawicielami rządu, którzy nie są zadowoleni z traktatu. Dochodzi do wojny domowej w której dawni towarzysze walczą przeciw sobie. Gdy ginie wspólny kolega Collinsa i de Valery, Michael chce się spotkać z dawnym towarzyszem by zakończyć krwawe walki. W drodze na spotkanie dochodzi do zamachu w którym Collins ginie.