FANDOM

Roman Polański
Roman Polański
Pełne nazwisko Roman Polański
Data urodzenia 18 sierpnia 1933
Narodowość polska, francuska
Zawód reżyser, scenarzysta, producent, aktor
Rodzina Barbara Kwiatkowska-Lass (pierwsza żona)
Sharon Tate (druga żona)
Emmanuelle Seigner (trzecia żona)
Nagrody Oscar
3 Złote Globy
3 nagrody BAFTA

Roman Polański (ur. 18 sierpnia 1933) – polsko-francuski reżyser, scenarzysta i producent filmowy.

Biografia Edytuj

Roman Polański urodził się 18 sierpnia 1933 w Paryżu. Ojciec Polańskiego, Mojżesz Liebling był żydem. W 1937 cała rodzina przeprowadziła się do Krakowa, tam też zastała ich wojna. Zostali zmuszeni do zamieszkania w getcie, a jego matka zginęła w Oświęcimiu. Ojciec przygotowując się do walki w getcie, umożliwił synowi wydostanie się na aryjską stronę miasta. Koniec wojny doczekał w Krakowie. Miał problemy w dostaniu się do szkół aktorskich w Warszawie i Krakowie. Przyjęty został na łódzką filmówkę, gdzie dostrzegł go Andrzej Wajda i powierzył mu rolę Mundka w swoim filmie Pokolenie. Roman Polański swój pierwszy film pełnometrażowy Nóż w wodzie nakręcił w 1962 i zdobył nominację do Oscara. Po sukcesie filmu wyjechał na zachód; początkowo do Francji, a następnie do Wielkiej Brytanii i Hollywood w USA. W 1968 wyreżyserował film Dziecko Rosemary, za którego został nominowany do Oscara w dwóch kategoriach. W 2002 zdobył Oscara za film Pianista.

Jest oskarżony o gwałt na nieletniej. Strona amerykańska żądała jego ekstradycji, ale strona polska kategorycznie odmówiła.

Filmografia Edytuj

Reżyser Edytuj

Scenarzysta Edytuj

Aktor Edytuj

Producent Edytuj