Filmopedia
Advertisement

Wściekłe psy to amerykański film kryminalny z 1992 roku, napisany i wyreżyserowany przez Quentina Tarantino w jego pełnometrażowym debiucie. W rolach Harvey Keitel, Tim Roth, Chris Penn, Steve Buscemi, Lawrence Tierney, Michael Madsen, Tarantino i Edward Bunker w roli złodziei diamentów, których planowany napad na sklep jubilerski idzie bardzo źle. Film przedstawia wydarzenia przed i po napadzie, ale nie w jego trakcie. Kirk Baltz, Randy Brooks i Steven Wright również odgrywają role drugoplanowe. Zawiera wiele motywów, które stały się znakiem rozpoznawczym Tarantino: brutalne przestępstwa, odniesienia do popkultury, wulgaryzmy i nielinearne opowiadanie.

Film jest uważany za klasykę kina niezależnego i film kultowy i został nazwany przez Empire „Najlepszym filmem niezależnym wszechczasów”. Choć początkowo kontrowersyjny ze względu na przedstawianie przemocy i intensywne użycie wulgaryzmów, Wściekłe psy zostały ogólnie dobrze przyjęte, a obsada była chwalona przez wielu krytyków. Pomimo tego, że nie był mocno promowany podczas swojego kinowego biegu, film stał się skromnym sukcesem w Stanach Zjednoczonych po zarobieniu 2,8 miliona dolarów w porównaniu z skromnym budżetem. Większą popularność zyskał po sukcesie kolejnego filmu Tarantino, Pulp Fiction (1994). Wydano ścieżkę dźwiękową z piosenkami wykorzystanymi w filmie, które w większości pochodzą z lat 70-tych.

Obsada

  • Harvey Keitel - Pan White/Larry
  • Tim Roth - Pan Orange/Freddy
  • Michael Madsen - Pan Blonde/Vic
  • Chris Penn - Miły Eddie
  • Steve Buscemi - Pan Pink
  • Lawrence Tierney - Joe Cabot
  • Randy Brooks - Holdaway
  • Kirk Baltz - Marvin Nash
  • Edward Bunker - Pan Blue
  • Quentin Tarantino - Pan Brown
  • Steven Wright - K-Billy DJ (głos)
Advertisement